Registratie van Zwitserse bedrijven

Noodzakelijke procedures

Registratie van Zwitserse bedrijven

Sinds 1 januari 2010 is het niet verplicht dat een eenmanszaak die een minimale jaarlijkse omzet van CHF 100,000 heeft zich registreert bij het handelsregister, maar op het moment dat de BTW drempel wordt overgeschreden moet BTW worden geregistreerd.

Een werkvergunning is over het algemeen nodig vóórdat je een bedrijf begint (dit geldt niet voor inwoners van EU-17 landen, de eerste EU leden die niet verplicht zijn een werkvergunning aan te vragen, alleen een verblijfsvergunning). Verschillende type vergunningen zijn aan te vragen, inclusief korte en lange verblijven, en elke type biedt een andere manier van vrijheid (bijvoorbeeld B vergunningen geven inwoners de vrijheid om van werk en kanton te wisselen, waar L vergunningen dit niet doen, en C vergunningen geven dezelfde vrijheid als inwoners van Zwitserland op het gebied van werk).

De Zwitserse autoriteiten maken ook een verschil tussen tijdelijke verbljiven (van beperkte duur), korte verblijven (minder dan één jaar) en permanente verblijven (van onbeperkte duur).

Een eenmanszaak is verantwoordelijk voor de betaling van persoonlijke inkomstenbelasting (Federal Direct Tax). Eenmanszaken zijn zelf verantwoordelijk voor sociale verzekeringen. Zelfstandig ondernemers zijn verplicht onder de Zwitserse wet contributies te betalen voor pensioenfondsen (AHV), Invaliditeitsverzekering (IV), verlies van inkomsten compensatie (EO) en zorgverzekering. De zelfstandig ondernemer heeft de mogelijkheid een extra pensioenfonds aan te vragen en deze contributies zijn aftrekbaar van de belasting.

Het is mogelijk je te registreren bij het Schadefonds, het is daarbij wel verplicht contracten te tonen die aantonen dat werknemers in dienst zijn, maar in deze gevallen heeft een zelfstandig ondernemer geen aanspraak op een werkloosheidsverzekering.

Andere bedrijven

Alle andere vormen van bedrijven, inclusief een VOF, moeten staan ingeschreven bij het handelsregister. Een nieuw bedrijf moet de vorm hebben van een vennootschap, zoals een naamloze vennootschap of een besloten vennootschap. Statuten van een vennootschap moeten geredigeerd en getekend zijn door alle bestuurders van het nieuwe bedrijf.

Het startkapitaal moet in een escrowbank worden opgeslagen – dit is een essentieel onderdeel, omdat het bedrijf anders niet geregistreerd kan worden. (Hoewel het een voorwaarde is om te voldoen aan het minimum startkapitaal, geldt dit niet voor zelfstandig ondernemers en een VOF).

Voor sommige soorten bedrijven (inclusief bedrijven voor financiële diensten, hospitality, geneeskunde, recht, en de dienstensector) is een professioneel certifaat nodig.

Op het moment dat er BTW wordt belast wordt dit geregeld via de belastingdienst. Alle werknemers van het bedrijf moeten ingeschreven staan bij een verzekeringsmaatschappij om te ervoor te zorgen dat zij gedekt zijn bij de pensionerings, arbeidsongeschiktheid en ongevallen verzekering. Een vennootschap is verplicht een contributie te betalen aan zijn werknemers voor het persioen, arbeidsongeschiktheid, verlies van inkomen en zorgverzekering.

Lees meer

Was dit artikel nuttig?

Heeft u opmerkingen, updates of vragen over dit onderwerp? Stel hier uw vraag: